Trei deputaţi cer părerea Curţii Constituţionale despre organizarea alegerilor anticipate

Deputaţii independenţi Ion Groza, Alexandru Oleinic şi Viorel Melnic vor să afle dacă eventualele alegeri anticipate pot fi organizate în baza unui alt sistem de vot decât cel mixt, aplicat la scrutinul din 24 februarie. O sesizare în acest sens a fost depusă la Curtea Constituţională, cu solicitarea de a fi examinată în regim de urgenţă.

Totodată, aleşii independenţi solicită magistraţilor să spună dacă parlamentul este în drept să modifice sistemul electoral în intervale de timp mai mici, decât un mandat deplin al legislativului.

Sesizarea deputaţilor a fost depusă la CC, după ce unele formaţiuni, inclusiv PAS şi PPDA, au cerut anularea sistemului electoral mixt şi revenirea la cel proporţional sau pe liste de partid. În context, Ion Groza, Alexandr Oleinic şi Viorel Melnic menţionează că modificarea sistemului de vot pentru a organiza alegeri anticipate convenabile doar unor actori politici este o încălcare extrem de gravă a principiilor democratice. Mai mult, autorii sesizării sunt împotriva provocării unui alt scrutin din cauza faptului că unele formaţiuni nu vor să se aşeze la masa de negocieri şi să respecte promisiunile făcute în faţa alegătorilor.

Potrivit expertului constituţionalist Nicolae Osmochescu, citat de Ziarul Naţional, alegerile anticipate NU pot fi organizate în baza unui sistem electoral nou. Acesta poate fi modificat numai de către un parlament funcţional, cu cel puţin un an înainte de scrutinul ordinar.

"Alegerile ordinare următoare pot fi organizate în baza unui sistem electoral modificat, dar alegerile anticipate nu pot fi făcute în niciun caz după un sistem electoral nou. Legea, Codul Electoral trebuie modificate în parlament", a spus fostul judecător al Curţii Constituţionale.

"Constituţia R. Moldova nu stipulează exact condiţiile în care poate fi modificat sistemul electoral, însă practica internaţională spune că asemenea decizii pot fi adoptate cu cel puţin un an înainte de alegeri", a declarat şi fostul preşedinte al Curţii Constituţionale, Alexandru Tănase. Potrivit lui, această regulă este aplicată şi de Comisia de la Veneţia.

"Orice sistem electoral poate fi modificat, cu atât mai mult că acest lucru nu este prevăzut de Constituţie, dar este reglementat prin lege organică. Problema ţine de perioada când se face asta. Există Codul Bunelor Practici al Comisiei de la Veneţia, care constrânge guvernele să nu opereze modificări în legislaţia electorală cu cel puţin un an înainte de scrutin", a declarat Tănase pentru Vocea Basarabiei.

Sursa citată spune că actorii politici trebuie să aibă la dispoziţie suficient timp pentru a se pregăti de campania electorală şi pentru a însuşi reglementările noului sistem.

Tănase mai menţionează că orice lege cu impact asupra bugetului de stat trebuie, în mod obligatoriu, să fie aprobată de executiv. Astfel, în cazul unor alegeri anticipate, parlamentul nu poate vota o asemenea lege fără numirea unui guvern. De asemenea, iniţiativa ar trebui supusă consultărilor publice şi examinată de Comisia de la Veneţia.

De menţionat că reprezentanţii blocului "ACUM" au înregistrat la Secretariatul Parlamentului un proiect de lege privind revenirea la sistemul proporţional de vot, care să fie aplicat chiar şi în cazul unor alegeri parlamentare anticipate în acest an.

Parlamentul a votat schimbarea sistemului de vot electoral proporţional sau pe liste de partid cu cel mixt în iulie, 2017. Astfel, cetăţenilor li s-a oferit posibilitatea să aleagă singuri 51 de parlamentari care să le reprezinte interesele în legislativ, în circumscripţii uninominale, iar 50 – pe liste de partid.

Alte stiri

Binomul înşeală electoratul propriu, dar şi ţara

În cele 3 decenii de pluralism politic, am fost martori ai unor evenimente spectaculoase, negocieri istovitoare, coaliţii imprevizibile şi prăbuşiri neaşteptate. Dar, până la urmă, totul parcă avea o logică şi se înscria cumva în albia moralităţii şi bunului simţ.

Mai Mult

Alternativa la negociere, dialog şi compromis este violenţa

Criza, născută din ipocrizia, aroganţa şi setea de răzbunare a unor politicieni mărunţi, impune Moldovei epuizarea potenţialului acumulat în trei ani de guvernare stabilă şi eficientă. Evident că oamenii suferă, apar semnale îngrijorătoare în mediul de afaceri, iar partenerii externi şi investitorii ne percep ca pe o zonă care se scufundă în instabilitate. De ce partidele, devenite după alegeri, parlamentare nu pot încă să discute serios despre formarea unei majorităţi în legislativ? Cui serveşte acest blocaj atât de dăunător şi cine este, în final, responsabil pentru drama care macină Moldova? 

Mai Mult

Mai mulţi membri PPDA s-au săturat de ţopăieli politice şi părăsesc partidul

Cel puţin 20 de persoane, membri şi fruntaşi ai organizaţiei teritoriale a Partidului Demnitate şi Adevăr din raionul Făleşti au părăsit formaţiunea condusă de Andrei Năstase. Plecările au început încă acum o lună, după ce a fost schimbat liderul organizaţiei teritoriale Făleşti a PPDA.

Mai Mult

Rusia şi Putin profită de pe urma blocajului guvernamental din Moldova

După două luni de la alegerile parlamentare, Republica Moldova nu se află nici pe aproape de instituirea unui nou guvern. Negocierile dintre principalele partide au intrat în impas, iar ţara a rămas fără o direcţie şi e din ce în ce mai vulnerabilă la influenţa rusească. Este nevoie imediată de un acord de coaliţie, pentru confirmarea unu nou prim-ministru, pentru desemnarea preşedintelui parlamentului şi pentru constituirea unui cabinet de miniştri.

Mai Mult