Ex-secretar de stat : Sunt şocat cât de multă incompetenţă şi naivitate este la Chişinău

Expertul în securitate şi fostul secretar de stat la Ministerul Apărării de la Chişinău, Dumitru Mînzărari, se arată îngrijorat de situaţia politică din ţară. Într-o postare pe Facebook, acesta declară că va privi cu mare interes cum alianţa PSRM-ACUM bagă ţara în mocirlă.

"Ruşii au o zicală foarte bună: ca cică Rusia are două probleme - proştii şi drumurile. Zilele astea am rămas şocat cât de multă incompetenţă şi naivitate este la Chişinău. Moldova, fiind mică, este în dezastru nu doar datorită corupţiei. Lipsa de expertiză şi competenţa în domenii cheie este un alt motiv esenţial", a precizat Dumitru Mînzărari.

Fostul secretar de stat la Ministerul Apărării de la Chişinău declară că este în şoc, privind ce se întâmplă la Chişinău.

"Toţi sunt atotcunoscători. Toţi sunt experţi. Poţi să i-ai ceva cu forţa, dar niciodată nu poţi da ceva cu forţa. Într-adevăr, suntem singuri de vină pentru ce avem. Dar sunt în şoc masiv, privind ce se întâmplă la Chişinău", a punctat Dumitru Mînzărari.

Fostul secretar de stat  mai menţionează că nu este de acord cu deputaţii Blocului „ACUM”, care spun că trecerea Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS) în subordinea Preşedinţiei nu înseamnă neapărat că în fruntea instituţiei va fi omul lui Igor Dodon.

Mânzărari afirmă că a examinat cu atenţie iniţiativa legislativă privind trecerea SIS în subordinea Preşedinţiei şi acolo sunt chestiuni care denotă că preşedintele va coordona activitatea instituţiei.

„După ce pe pagina Parlamentului a fost postată iniţiativa legislativă nr. 71 din 17 iunie 2019, putem să vedem concret dacă SIS-ul nimereşte sub controlul preşedintelui sau nu. Fără speculaţii şi fără încercări de a induce publicul în eroare, insistând că unica schimbare este propunerea de către preşedinte a candidaturii sefului SIS.

Deci, iată modificările propuse:

1. „Activitatea SIS este coordonată de preşedintele R. Moldova” (asta deschide uşa pentru o influenţă foarte mare asupra serviciului); sugestie - trebuie concret să indice ce înseamnă „coordonată”. Şi, vedeţi mai jos referinţa la Constituţie - nu trebuie în genere să fie coordonarea preşedintelui - trebuie să rămână sub control parlamentar.

2. Propunerea directorului SIS Parlamentului de preşedinte creează o pârghie de influenţă, căci candidaturi neloiale sau periculoase preşedintelui nu vor fi propuse. Aduceţi-vă aminte epopeile cu numirea ambasadorilor, unde rolul preşedintelui era simbolic, dar a ajuns să blocheze candidaturi şi să folosească aceasta ca pârghie de influentă, pentru a-şi trimite omul său ca ambasador la Moscova;

3. „Directorul Serviciului are un adjunct, numit în funcţie de preşedintele R. Moldova, la propunerea directorului SIS”. Deci, preşedintele controlează şi numirea directorului adjunct.

4. „Componenţa numerică şi nominală a Colegiului Serviciului se aprobă de preşedintele R. Moldova la propunerea directorului SIS”. Era anterior aprobat de director”, enumeră Mânzărari.

Potrivit lui, în iniţiativa legislativă mai sunt şi alte lucruri, dar care au un impact mai redus asupra controlului activităţii SIS.

„Însă, dacă înţelegem cum funcţionează o instituţie de stat, vedem că preşedintele obţine o influenţă foarte mare asupra SIS - ului. De ce într-un stat parlamentar? De ce, dacă Constituţia oferă împuterniciri preşedintelui doar în materie de apărare şi politică externă? Nici nu mai vorbesc de faptul că dl Dodon ar urma mai întâi să fie verificat pentru secvenţele video unde recunoaşte că e finanţat de Kozac şi Miller. Nici nu mai vorbesc că „ACUM” a negat intenţia de a da SIS - ul sun controlul lui Dodon undeva pe 8 iunie. Au spus că nu există nici o înţelegere cu PSRM în afară de cele indicate în documentul de acord temporar. Vedem că, totuşi, sunt. Ce înţelegeri secrete mai are „ACUM” cu PSRM?”, se întreabă acesta. 

Alte stiri

Ambasadorul SUA vorbeşte despre importanţa PDM pentru Moldova

Preşedintele fracţiunii parlamentare a PDM, Pavel Filip, a avut o întrevedere cu Ambasadolrul SUA la Chişinău, Dereck J. Hogan. Interlocutorii au discutat despre situaţia social-politică din Republica Moldova şi priorităţile de cooperare pe viitor.

Mai Mult

Declaraţia Parlamentului instituţionalizează regimul de represalii

Istoria contemporană a Republicii Moldova demonstrează cu prisosinţă că exerciţiul de alternanţă la putere este dominat de sentimentul urii şi răzbunării. Acest lucru a avut loc şi odată cu venirea la putere a agro-socialiştilor în 1994, apoi a Alianţei pentru Democraţie şi Reforme în 1998. În forţă au venit la putere şi comuniştii lui Voronin în 2001, iar accederea la guvernare a Alianţei pentru Integrare Europeană a fost precedată de proteste masive ale tinerilor în aprilie 2009. Cei veniţi la putere declarau din start că tot ce a făcut guvernarea precedentă a fost prost şi începeau epurările de cadre şi "reformele" care, de regulă, în scurt timp se împotmoleau. 

Mai Mult

Reprezentanţii Alianţei Kozak au plecat la Moscova într-o vizită oficială de două zile

Federaţia Rusă rămâne în capul listei priorităţilor noului parlament. Reprezentanţii Alianţei Sandu-Dodon au plecat la Moscova într-o vizită oficială de două zile, la invitaţia preşedintelui Dumei de Stat.

Mai Mult

Dmitri Kozak, primele declaraţii în timpul vizitei la Chişinău: Le mulţumesc celor din Blocul "ACUM"

Vicepremierul rus, Dmitri Kozak, ajuns într-o nouă vizită la Chişinău, a avut o întrevedere cu şeful statului, Igor Dodon. Ulterior, cei doi oficiali au făcut declaraţii de presă. Kozak le-a mulţumit deputaţilor "ACUM" şi PSRM pentru că au format o alianţă de guvernare.

Mai Mult